Karin Schneider

Karin Schneider (Vienna) is a contemporary historian, gallery and art mediator and researcher in the field of practice-based research, action research and art education. In the context of the research project TRACES – Transmitting Contentious Cultural Heritages with the Arts she works at the Institute of Art Education at the ZhdK in the work package Education and Stakeholder Involvement. As a member of the network Another Roadmap for Arts Education she also teaches at the University of Applied Arts (together with Andrea Hubin and Carla Bobadilla). From 2012 − 2015 she was involved in the arts-based research projects MemScreen and Conserved Memories at the Academy of Fine Arts Vienna, dealing with the politics of history and memory in Austria. From 2000 − 2007 she held a staff position in arts education at the mumok (Museum of Modern Art, Vienna).


Karin Schneider (Wien) ist eine Zeithistorikerin, Kunstvermittlerin und Wissenschaftlerin mit dem Schwerpunkt künstlerische Forschung, Aktionsforschung und Kunstvermittlung. Im Rahmen des Forschungsprojekts TRACES – – Transmitting Contentious Cultural Heritages with the Arts, arbeitet sie am IAE (Institute for Art Education) der ZhdK im Bereich Bildung und Einbindung von Stakeholdern. Als Mitglied des Netzwerks Another Roadmap for Arts Education unterrichtet sie außerdem (zusammen mit Andrea Hubin und Carla Bobadilla) an der Universität für angewandte Kunst Wien.  Von 2012 bis 2015 war sie an den künstlerischen Forschungsprojekten MemScreen und Conserved Memories der Akademie der bildenden Künste Wien beteiligt, die sich mit der Geschichts- und Erinnerungspolitik in Österreich beschäftigten. Von 2000 bis 2007 hatte sie die Stabstelle Kunstvermittlung des mumok (museum moderner kunst stiftung ludwig wien) inne.


→ N°1: Das Display aktivieren. Thesen aus dem Forschungsprojekt „science with all senses –  science and gender in the making“

→ N°15: Rätselflüge – Denkbewegungen durch ein schwieriges Erbe progressiver Kunstvermittlung in Österreich

→ N°15: Flight of Riddles – Thinking Through the Difficult Legacy of Progressive Art Education in Austria