Sofía Olascoaga
Sofía Olascoaga studierte Bildende Kunst an der Kunstakademie La Esmeralda in Mexiko-Stadt und Kuratieren am Independent Studies Program des Whitney Museum of American Art in New York (2010). Sie war Stipendiatin für forschungsbasiertes Kuratieren bei Independent Curators International (2011), Co-Kuratorin der 32. Biennale von São Paulo (2016), wissenschaftliche Kuratorin am Museo Universitario Arte Contemporáneo (2014-2015) und Koordinatorin für Bildung und öffentliche Programme des Carrillo Gil Kunstmuseums (2007-2010). Ihre Untersuchung Entre utopía y desencanto (Zwischen Utopie und Enttäuschung) beschäftigt sich mit Modellen internationaler Gemeinschaften und alternativen Bildungskonzepten, die zwischen den 1950er und 1980er Jahren in Mexiko entstanden, insbesondere mit der Entwicklung des Centro Intercultural de Documentación (Interkulturelles Dokumentationszentrum) (CIDOC) und dem Wirken von Ivan Illich. Sie ist Mitglied im Netzwerk Another Roadmap School.
Sofía Olascoaga, studied plastic arts at the National School of Painting, Sculpture and Engraving La Esmeralda and Curatorial Studies at the Independent Studies Program of the Whitney Museum of American Art in New York (2010). She was a curatorial research fellow at Independent Curators International (2011), co-curator of the 32nd São Paulo Biennial (2016), academic curator at the Museo Universitario Arte Contemporáneo (2014-2015) and coordinator for Education and Public Programs at the Carrillo Gil Art Museum (2007-2010). Her research Entre utopía y desencanto (Between Utopia and Disenchantment) deals with models of intentional communities and alternative notions of education, created in Mexico between the 1950s and 1980s, particularly the development of the Centro Intercultural de Documentación (CIDOC) and the repercussions of Ivan Illich’s ideas. She is a member of the network Another Roadmap School.
→ N°15: Crianza Or The Art of Nurtining – Andean Cosmovisions In Community Education