Bern Waldau

Galerie

Inventory Bern Waldau

Universitäre Psychiatrische Dienste Bern, UPD/Waldau, Morgenthaler Collection, Foundation Psychiatrie-Museum Bern

In the years around 1914, the psychiatrist Walter Morgenthaler (1882–1965) established a small museum at the Kantonale Irrenanstalt Waldau. The core of the collection consists of works by patients that he found in the files. In his 1918 Habilitationsschrift entitled Übergänge zwischen Schreiben und Zeichnen bei Geisteskranken (Transitions between Writing and Drawing among the Mentally Ill) Morgenthaler studied drawings and texts from twenty-one files and catalogued 2,600 works. He also collected models, handiwork, and sculpture. Adolf Wölfli (1864–1930), today the most well-known artist from Waldau, created an immense oeuvre of over 25,000 sheets. After 1930, a great deal disappeared from the attic that housed the “museum.” In the 1960s, Heinz Feldmann, the director of facility maintenance at the hospital, began to sort the works and to expand the collection: Since 1993 the Stiftung Psychiatrie-Museum Bern has held regular exhibitions. In 1946, the artist Jean Dubuffet (1901–1985) became interested in art that was created beyond the established art system. He visited psychiatric hospitals in Switzerland. He was especially fond of the works by Adolf Wölfli, Heinrich Anton Müller (1869–1930, Münsingen) and Aloïse Corbaz (1886–1964, Cery, Lausanne). These artists became important figures in what Dubuffet called art brut. Figures such as Harald Szeemann, Elka and Theodor Spoerri, and Roman Kurzmeyer gave the works in the 1970s a new view and value, especially with their presentation at documenta 5 in Kassel in 1972. In 1975, the immense oeuvre of Adolf Wölfli was brought to the Adolf Wölfli-Stiftung at the Kunstmuseum Bern. In our research project “Bewahren besonderer Kulturgüter I“ we inserted 327 items (technical constructions, handiworks, “bricolage”) in our database, as well as the notebooks of Constance Schwartzlin-Berberat (1845-1911): her “Cahier de Cuisine“, (41 S.), her extant 41 journals (730 S.).

Exhibitions

2018-2019 “Extraordinaire! Unbekannte Werke aus psychiatrischen Einrichtungen in der Schweiz um 1900/Extraordinairy! Unknown Works from Psychiatric Institutions in Switzerland around 1900“, Sammlung Prinzhorn, Heidelberg, Kunstmuseum Thun, LENTOS Kunstmuseum Linz (Catalogue d/e)

2008 “Der Himmel ist blau. Sammlung Morgenthaler, Waldau“ at Kunstmuseum Bern (Catalogue), together with the Adolf Wölfli Exhibition “Adolf Wölfli Universum“, (Catalogue)

References

www.puk.unibe.ch

Altorfer, Andreas, Von Bildwelten in der Psychiatrie, Katalog Psychiatrie-Museum Bern, Bern 2003

ders., Von Bildern als Spiegel der Seele, Katalog Psychiatrie-Museum Bern, Bern 2006

Beretti, Michael, Heusser, Armin (eds.), Der letzte Kontinent: Bericht einer Reise zwischen Kunst und Wahn. Zürich 1997

Choquard Ramella Florence, Vingt-cinq cahiers rédigées à la Waldau: Constance Schwarztlin-Berberat, in: S. 58 – 74

Constance Schwarzlin-Berberat, Troisième Cahier de Cent Soixante et unième Cahier de Téléphone cuisine, ebd. S. 75 – 80

Käsermann, Marie-Louise, In der Anstalt – Das Leben in der Psychiatrischen Klinik anfangs des 20. Jahrhunderts, Katalog Psychiatrie-Museum Bern, Bern 2008

dies., Der Himmel ist blau & Nackt sein. Werke aus der Sammlung Morgenthaler, Waldau, Katalog Psychiatrie-Museum Bern, Bern 2008

Lienert, Meinrad, Nydegger, Andreas, Walter Morgenthaler und das bildnerische Schaffen der Geisteskranken, Dissertation, Bern 1995

Luchsinger, Katrin, Hirsch, Helen, Röske Thomas (Hrsg.), Extraordinaire! Unbekannte Werke aus psychiatrischen Einrichtungen in der Schweiz um 1900 / Extraordinairy! Unknown works from Swiss Psychiatric Institutions around 1900, Zürich 2018

Luchsinger, Katrin, Die Vergessenskurve. Werke aus psychiatrischen Kliniken in der Schweiz um 1900. Eine kulturanalytische Studie, Zürich 2016, S. 215-224, 282-300

Luchsinger, Katrin (ed.), Pläne. Werke aus psychiatrischen Kliniken in der Schweiz 1850-1920, Zürich 2008

Morgenthaler, Walter, Übergänge zwischen Zeichnen und Schreiben bei Geisteskranken. In: Schweizer Archiv für Neurologie und Psychiatrie, Bd. 2, Heft 2, Zürich 1918, S. 255 – 305

ders. Ein Geisteskranker als Künstler. Adolf Wölfli. Original edition: Ein Geisteskranker als Künstler, Bern 1921, Neuauflage Wien 1985

Röthlisberger, Rolf, Die “Sammlung Morgenthaler“: einst – heute! – morgen? In: Schweizerische Ärztezeitung 2001; 82:Nr.25, S. 1358-1361

Szeemann, Harald (Hrsg.), documenta 5, Ausstellungskatalog, Kassel 1972

Wernli, Martina, Schlüsselgeschichte. Walter Morgenthalers Sammlumg nachgemachter Schlüssel, in: Luchsinger, Katrin, Hirsch, Helen, Röske Thomas (Hrsg.), Extraordinaire! Unbekannte Werke aus psychiatrischen Einrichtungen in der Schweiz um 1900, d / e, Zürich 2018, S. 60-72

Wernli, Martina, Schreiben am Rand. Die “Bernische kantonale Irrenanstalt Waldau“ und ihre Narrative (1895-19236), Bielefeld 2014

Wernli, Martina, Vor der Linse. Dr. Marie von Ries-Imchanitzky als fotografierende und fotografierte Ärztin in der Klinik, in Luchsinger, Katrin, (Hrsg.), Hoch, Stefanie (Hrsg.), Germann, Urs, Landert, Markus, Münzenmaier, Sabine, Wernli, Martina, Hinter Mauern. Fotografie in psychiatrischen Einrichtungen 1880 bis 1935, d/e, Zürich 2022, S. 68-85.