Comité scientifique international

We are pleased to have been able to win experts from various fields of expertise and regional affiliation. The International Advisory Board critically supervises major phases of Art.School.Differences and is decisive for facilitating knowledge exchange and identifying pivotal results and outcomes. The members of our International Advisory Board are:

Nana Adusei-Poku (Rotterdam University/Zurich University of the Arts) Research Professor in Visual Culture at Willem de Kooning Academie at Rotterdam University of Applied Sciences and Lecturer in Media Arts at the University of the Arts, Zurich. Nana was a scholarship doctoral student at Humboldt University, Berlin, working on the curatorial concept post-black in relation to contemporary Black artists, following degrees in African studies and gender studies at Humboldt University, and in media and communications at Goldsmiths College, University of London. She has been a visiting scholar at the University of Ghana, Legon; the London School of Economics; and Columbia University, New York. She published “The Challenge to Conceptualise the Multiplicity of Multiplicities—Post-Black Art and Its Intricacies” in Post-racial Imaginaries, a special issue of Dark Matter, among other articles. Her research interests are in cultural studies, visual culture, Black diaspora art history, postcolonial and critical race theory. See also WDKA makes a difference.

Marie Buscatto (Université Paris 1 Panthéon Sorbonne) Professeure en Sociologie à l’Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, Marie Buscatto est chercheure à l’IDHES (Paris 1 – CNRS). Sociologue du travail, du genre et des arts, elle s’intéresse également aux questions de méthode. Fondés sur ses premières recherches sur la place des femmes dans le monde du jazz, ses travaux actuels portent sur les difficultés d’accès, de maintien et de promotion des femmes dans les mondes de l’art, et plus largement dans les professions prestigieuses encore très masculines. Elle s’interroge encore sur les manières dont la création artistique est affectée par des processus genrés. Elle étudie aussi les pratiques, les trajectoires et les professionnalités artistiques. Elle développe enfin une réflexion épistémologique sur les méthodes qualitatives.

Jackie McManus was educated at Newcastle University, and the Institute of Education, University College London. She lives in London where she is an independent education consultant. She previously worked as the Head of Widening Participation Programmes at University of the Arts London, and as a researcher for the social policy unit Youthaid (now part of the Learning and Work Trust). She is the author of “Every Word Starts with ‘dis'” and the co-author of “Art for a Few”. Jackie has worked extensively with London’s world class galleries; is an adviser to the Courtauld Institute of Art on widening participation and equalities, and sits on the board of Tate’s National Youth programme to widen participation in the arts. She is a Fellow of the Royal Society of the Arts.

Olivier Moeschler (Université de Lausanne) Sociologue, chercheur associé l’Institut des sciences sociales (ISS) de l’Université de Lausanne, s’intéresse aux différents aspects soulevés par l’analyse de la culture et des arts. Il enseigne à la Haute école de gestion (HEG) à Genève. Il est également le responsable du domaine “culture” à l’Office fédéral de la statistique (OFS), où il s’occupe des statistiques culturelles de la Confédération. Il a notamment travaillé sur les politiques culturelles des villes en matière “d’exportation culturelle” à l’étranger (1999), la fréquentation culturelle dans une grande agglomération (2000), le devenir professionnel des artistes du spectacle (2004) et des diplômés d’une école d’art (théâtre, 2014, avec Valérie Rolle), sur les publics du cinéma (2006) et les pratiques culturelles en Suisse (2011, 2016) ou encore sur la politique culturelle suisse du septième art (2011, 2013). Il a codirigé avec Olivier Thévenin “Les territoires de la démocratisation culturelle” (L’Harmattan, 2009), avec André Ducret “Nouveaux regards sur les pratiques culturelles” (L’Harmattan, 2011) et, avec Dagmar Danko et Florian Schumacher, “L’art en public” (Springer, 2015). Il vient de publier un article sur la réception des cultural studies en France (Sociologies, mars 2016). Actuellement, il co-organise un colloque international sur le thème “Arts et marchés” en novembre 2016 à l’Université de St. Gall et co-édite un numéro spécial de la Revue suisse de sociologie sur “Art, travail et dérégulation” (été 2017). Il est le président du Comité de recherche Sociologie des arts et de la culture (Foko-KUKUSO) de la Société suisse de sociologie (SSS).

Ruth Sonderegger (Akademie der Bildenden Künste, Wien) Ruth Sonderegger ist Professorin für Philosophie und ästhetische Theorie an der Akademie der bildenden Künste Wien. Ihre Arbeitsschwerpunkte sind Ästhetik, Cultural Studies, kritische Theorien und Resistance Studies. Letzte Buchveröffentlichungen: Hg. (gemeinsam mit Karin de Boer), Conceptions of Critique in Modern and Contemporary Philosophy, Houndmills Basingstroke: Palgrave Macmillan 2012; Hg. (gemeinsam mit Eva Birkenstock, Max Jorge Hinderer Cruz und Jens Kastner), Art and the Critique of Ideology After 1989 | Kunst und Ideologiekritik nach 1989, Bregenz und Köln, 2013; Hg. (mit Jens Kastner), Pierre Bourdieu und Jacques Rancière. Emanzipatorische Praxis denken, Wien: Turia+Kant (erscheint im Herbst 2014); Hg. (mit Pascal Gielen, Thijs Lijster und Suzana Milevska), Spaces for Criticism (= Art in Society book series) Amsterdam: Valiz 2015; Foucaults Gegenwart. Sexualität – Sorge – Revolution (gem. mit Gundula Ludwig und Isabell Lorey), Wien: transversal texts 2016. Sie ist Mitinitiantin von Die Akademie geht in die Schule. Gleichere Chancen durch interkulturelle Bildung, ein Partnerprojekt von Art.School.Differences.

Melissa Steyn (Wits Centre for Diversity Studies, University of the Witwatersrand, Johannesburg) Melissa Steyn is the founding director of the Wits Centre for Diversity Studies. She holds the DST-NRF National Chair in Critical Diversity Studies. Her work engages with intersecting hegemonic social formations, but she is best known for her publications on whiteness and white identity in post-apartheid South Africa. Her book, Whiteness just isn’t what it used to be: White identity in a changing South Africa (2001, SUNY Press,) won the 2002 Outstanding Scholarship Award in International and Intercultural Communication from the National Communication Association in the United States. Her co-edited books include The Prize and the Price: Shaping Sexualities in South Africa (Vol 2) (2009, HSRC), Performing Queer: Shaping Sexualities in South Africa (Vol 1) (2005, Kwela), Under construction: Race and identity in South Africa Today (2004, Heinemann) and Cultural Synergy in South Africa: Weaving Strands of Africa and Europe (1996, Knowledge Resources). Melissa was named as one of Routledge’s Sociology Super Authors for 2013.

Ulf Wuggenig (Leuphana Universität, Lüneburg) studied at the University of Vienna and at the Vienna University of Economics and Business (philosophy, sociology, political science and economics), Austria. He holds a PhD from Vienna University and delivered his habilitation at the University of Erlangen-Nürnberg, Germany. He is Professor of Sociology of Art at the Institute of Philosophy and Sciences of Art, director of the Kunstraum and Dean of the Faculty of Humanities and Social Sciences of Leuphana University of Lüneburg, Germany. Before he taught in Austria and Germany at the universities of Hannover, Erlangen-Nürnberg, Hildesheim and Osnabrück, as well as at the University of Applied Arts Vienna. His recent research refers to the field of contemporary art, the creativity and creative industries discourse and Pierre Bourdieu’s theory of cultural production (cf. Das Kunstfeld, Zurich: JRP-Ringier 2011, ed. with Heike Munder; Art in the Periphery of the Center. Berlin: Sternfeld 2015, ed. with Christoph Behnke, Cornelia Kastelan and Valérie Knoll; Critique of Creativity. London: mayfly 2011, ed. with Gene Ray and Gerald Raunig).